Welke kosten als beroepskosten?

Welke kosten in aanmerking komen als beroepskosten voor een zelfstandige of vennootschap is sterk afhankelijk van de sector waarin men werkt. Algemeen kan men aannemen dat alle uitgaven mogelijke beroepskosten zijn. Men moet zich de vraag stellen of de gemaakte kost verband houdt met zijn zelfstandige activiteit.

Hieronder enkele algemene richtlijnen.

Recuperatie BTW

Btw kan enkel gerecupereerd worden op facturen, met btw-nummer van de eenmanszaak of de vennootschap. Op sommige kosten en investeringen kan men niet of slechts in beperkte mate BTW recupereren (kosten personenwagen, max 50%, restaurantkosten 0%, etc.).

Volgende kosten worden algemeen aanvaard voor de meeste sectoren.

Huur kantoor, winkel of magazijn

100% beroepskost.

Opgelet! Indien men zijn privéwoning huurt en daar een thuiskantoor heeft, dan kan men deze huur of een gedeelte van de huur doorgaans niet in kost nemen.

In de meeste huurcontracten voor privéwoningen wordt vermeld dat beroepsgebruik van de woning uitgesloten is. Praktisch houdt dit eigenlijk in dat men de huur (geheel of gedeeltelijk) niet als beroepskost mag opnemen. De reden hiervoor is dat een zakelijke verhuur (kantoorruimte, winkel, etc.) bij de eigenaar veel zwaarder belast wordt. Een uitzondering hierop is mogelijk indien de woning eigendom is van een vennootschap. Als men huurkosten wenst in te brengen kan men dit dus best eerst bespreken met de verhuurder.

Kantoorkosten

Autokosten

Autokosten in een eenmanszaak

Personenwagen: btw is zoals eerder aangegeven maximum 50% te recupereren. Men zal echter steeds het beroepsmatig gebruik dienen aan te tonen. Indien men een eenmanszaak heeft, houdt men bij voorkeur een logboek in de auto (andere optie is een app op de smartphone) waarin men de professioneel gereden kilometers bijhoudt. Verder noteert men de kilometerstand van de wagen bij aankoop (indien tweedehands) en ieder jaar op 31/12. Op deze manier kan men perfect het % beroepsgebruik berekenen.

Het bedrag dat men dan als  beroepsmatige autokost opneemt kan men dan op twee manieren berekenen:

Autokosten in een vennootschap

Zoals hierboven beschreven alle relevante autokosten bijhouden en aan de boekhouder bezorgen. Het percentage dat als kost wordt opgenomen zal afhankelijk zijn van de CO2 uitstoot van de wagen.

Voor lichte vrachten en vrachtwagens houdt men ook alles bij. De recuperatie van btw en het percentage dat men hier in kosten kan brengen ligt wel hoger ( tot 100% ) en wordt dossier per dossier bekeken.

Representatie, reis-, onthaal- en restaurantkosten

Diversen